tisdag 1 februari 2011

Underbart

Har en sån härlig känsla inom mig!

Igår red jag Tuva. Ensam och jag vet ju alltid hur det kan bli, en tjurig Tuva som vill småtesta imellanåt. Men vad har hänt? Hon gjorde inte ett fjun till att ens försöka testa, utan gick bara som vanligt och tittade åt sidorna och halvt bakom för att se om det inte skulle dyka upp lite sällskap så träningspasset skulle bli trevligare.
Hon var väldigt lugn när vi skrittade i början, men sen efter att jag travat första gången så tror jag att jag bytte häst. Tuva var sedan helt på G resten av häggesrundan, och vilken känsla att trava och när hon bara vill framåt och ligger på rätt så mycket, jag blev alldeles varm inombord. För som det har strulat med denna dam sen jag fick henne, hosta och veterinär varje månad, men "peppar peppar" nu är vi äntligen igång och efter gårdagens ridtur insåg jag att träningen går framåt och att hon var bättre kondis :)
Känns väldigt bra att va ensam om att rida Tuva, hon är en riktig enmanshäst. Men om jag rider Challe så är det inga problem att nån annan rider henne, men att få nån att rida henne ensam är svårt, hon gör nog allt som står i hennes makt för att ryttaren inte ska sitta kvar på ryggen.

I stallet är hon sveriges mysigaste nordsvensk, står helt lös utan grimma och får massage och bara njuter. Sen jag fick hjälp av Hans med horsemanship träning så har hon blivit en helt annan häst också, hon är mer vaken och reagerar mer för saker nu, förut var hon lite halvtrög i reaktionen, haha!

För medryttaren Maria och Challe funkar det kanon, dock har han lite små ont i ryggen så ridningen vilar någon dag, istället för han massage varje dag och imorgon ska jag prova en ny sadel då jag tror felet sitter i den då han bygger mer muskler.

Den 14 februari åker jag söderut på säljskola innan jag påbörjar min provanställning på Certitied. Känner mig väldigt laddad och kommer bli en spännande och tuff tid!

Här hemma sker renoveringen för fullt, Niklas bygger väggarna i vårat sovrum uppe och allt går framåt. Jag målade kvistlack i taket idag, har hälften kvar. Sen ska taket målas vitt och efter det är det väl tapetsering och golv som återstår. Nästa projekt blir nog trappen, ska målas och och lite pyssel med den men inte allt för mkt. Och när sommartiden kommer så flyttas all renoveringsjobb ut då det gäller att ta tillvara på allt som ska göras ute under sommaren!

I helgen ska man vara chaufför åt Sandra som ska in på banan med Brago för mätintyg och vaccination, så blir nog att man åker till Söderå på fredagkväll för att slippa kliva upp så tidigt på lördagen.

Imorgon ska jag rida Tuva med sällskap av Kicki som kör Frida, och på torsdag får jag sällskap av Pillan & Mikaela, fast då funderar jag på att skritta med på Challe och prova en ny sadel. Tuva ska gå hårdare så hon får nog träna ensam.

Nej dags att fortsätta leta företag! Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar