torsdag 23 september 2010

Ännu mer google

Äntligen har jag hittat lite mer info angående att operera artros i en fotled.
Det är lite tungt att läsa, plus att på rehabiliteringstiden får jag lägga på en massa eftersom jag inte bara kommer göra artrosoperationen utan minst 1 operation ytterligare då min fot redan är så kraschad så måste dom räta upp den osv, därav så blir det en stor operation som min läkare sa i våras.

Iaf så står det där jag hittade om att operera bara artros i fotled att i 2-3 månader ska man gå med gipsbandage, och första månaden får man inte alls stödja på foten utan den ska vara i luften och det är kryckor som gäller, andra månaden får man börja stegmarkera, innebär att jag får sätta foten på underlaget med enbart en mycket lätt belastning.

Operationen sker med ryggbedövning eller narkos, hallå narkos såklart!!

Står att man får åka hem dagen efter, men det gäller ju en vanlig operation. Har ingen aning vad som gäller för mig, men fick ju läsa iaf att tre första månaderna blir lugna, och jag som gör en betydligt större operation, jag undrar hur länge rehabiliteringen är för mig?

Ursch vad jag gruvar mig för att bestämma, men mycket väger för att operera med tanke på alla smärtor osv. Men jag vet ändå inte, kommer nog aldrig bestämma mig. Eller när jag väl bestämt mig så kommer jag ändå tveka.
Jag hatar allt som har med sjukhus att göra, bara det gör att jag inte vill operera.

Och en annan sak: hur rastlös kommer jag inte bli av att inte få göra något och inte belasta foten på väldigt länge.. ?!?!

Det som väger starkt att operera nu är att jag har två underbara hästar som kommer hjälpa mig. Hästarna kommer vara drivkraften att kämpa sig tillbaka och bli helt bra, för det är inte säkert att jag blir helt bra heller.. Men med hästarna vid min sida så kommer jag inte ge upp.

Men men, återstår att se vad läkaren säger.

Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar