onsdag 24 februari 2010

Artros

Det är ju en artros skada jag har i foten, satt o googlade och hittade lite fakta:

Brosket i leden förändras vid artros
I en frisk led finns ledbrosk som ska fungera som glidyta och fjädring när leden belastas. Vid artros förändras brosket. Ytan blir matt och ojämn, ibland med djupa sprickor. Det trasiga ledbrosket fjädrar sämre när du belastar leden. Med tiden blir brosket allt tunnare och till slut blottas själva benet. När skelettets ben nöter mot varandra kan de skadas och ge felställningar. Ibland bildas ökad mängd ledvätska som spänner ut ledkapseln och leden blir svullen och man får svårt att röra sig.

Man undrar ju om jag ska gå o vänta på att allt detta ska ske, eftersom dom inte vill operera förrän den dagen jag inte kan kliva upp ur sängen mer, och sista meningen är ju att man får svårt att röra sig... Måste jag låta skadan gå så långt innan man får hjälp?

Jag vill till UMEÅ NU!

Lite mer info från samma sida:

Artros är vanligt - riskfaktorer
Artros drabbar de flesta från 50 år och uppåt, men i olika utsträckning. Mer än hälften av personer över 70 år har artros. Även yngre med kraftig övervikt kan drabbas. Andra riskfaktorer för artros är ärftlighet, tidigare ledskador eller långvarig yrkesmässig överbelastning.

Att ha artros leder till ett stort lidande för den som drabbas men även stora kostnader för samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar