måndag 9 november 2009

Om fler kunder se dom som ett levande djur

Tänk om alla som höll på med hästar kunde se dem som ett levande djur, en individ, inte som en sak…

Jag lägger ner många timmar på att bara kolla på hästarna, umgås med dem i hagen och allmänt studera dessa vackra djur.Det finns stunder som man aldrig kommer glömma, små, små saker som hästarna visar, där man verkligen känner av kemin i mellan varandra.Att njuta av en skritt tur ute i skogen, långa tyglar, avslappnad häst och ryttare, en lugn takt, ingen stress… Det kan inte bli bättre! Det känns så äkta, det känns så bra!

Det finns så många som bara tar in hästen, slänger på den de saker den ska ha, sen ut och träna, av med sakerna och in boxen eller ut i hagen… Men resten då? Ompyssling, kärlek, omvårdnaden överhuvudtaget? Just i det sammanhanget blir hästen en sak…

Önskar att fler kunde se vilka fina djur man håller på med, och även detta med en äkta ”hästmannaskap" och kommunikationen mellan häst och ryttare. Många tycker det bara är strunt, inget viktig.Men det ger så mycket, och man får sååå mkt tillbaka från hästen!

Det finns alltid en lösning, det gäller bara att komma på den!

Jag har ridit mycket hästar sen första gången jag började rida. Väldigt starka hästar, som man knappt får stopp på, men man åker med och hoppas dom stannar nån gång, många fajter har man haft med bråkiga hästar, ibland halvt nån kontroll på hästen man ridit, men det har väl funkat, roligt har man ju haft.

Sen jag började rida Ella så insåg jag verkligen hur en häst ska vara att rida. Och sen dess har jag verkligen spunnit vidare på detta.
Att flytta för minsta tryck, rida på långa tyglar i alla gångarter, ge eftergift osv, det är en lycka att rida!
Jag märker bara nu när jag rider Challe, när han går åt vänster och jag vill åt höger, då trycker jag lite med skänkeln, men det fattar inte han (än!), men det har blivit så naturligt sen jag började rida Ella, så det är nästan jobbigt när man sätter sig upp och rider en häst som inte lyssnar på minsta hjälper.
Med Challe har jag verkligen börjat göra detta nu, för jag vill att han också ska bli så ”lätt” att rida, att vi ska få en kommunikation där det bara behövs lite tryck för att utföra nåt.

Du slipper dragkamperna och dessa okontrollerade hästar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar